وبلاگ

چگونه انتخاب پرده بر روی احساسات ما تاثیر دارد

چگونه پرده بر احساسات افراد تاثیر دارد

شاید شنیدن اینکه رنگ پرده هم می تواند بر احساسات ما تاثیر بگذارد کمی برایتان عجیب به نظر برسد. اما طبق مطالعاتی که در این مورد شده است از نظر روانشناسی این امر امکان پذیر است و رنگ پرده ها می تواند بر احساسات ما تاثیر زیادی بگذارد. در دکوراسیون خانه، رنگ یکی از عناصر اصلی و جدایی ناپذیر است که بر روح و روان ما تاثیر بسزایی دارد.

در کنار آن رنگ کاغذ دیواری، دیوارپوش ها نیز از جمله رنگ هایی هستند که خود را به زیبایی در دکوراسیون داخلی نشان می دهند. اما چگونه انتخاب پرده بر روی احساسات ما تاثیر دارد. پرده از اتلاف انرژی و به هدر رفتن آن جلوگیری می کند و از طرفی نمای زیباتری به دکوراسیون داخلی خانه می دهد. بنابراین با نصب پرده مناسب می توان به پنجره ها نمای زیباتری بدهید و از طرفی از اتلاف انرژی نیز به بهترین شکل جلوگیری کنید.

تاثیر رنگها بر‌ روحیه افراد

همان طور که رنگ های سرد و رنگ های گرم بر روحیه انسان تاثیرات زیادی دارند. و موجب برانگیخته شدن برخی از احساسات نیز می شوند. طبق مطالعات روانشناسی، رنگ های گرم همچون رنگ های زرد، نارنجی و قرمز موجب بالا رفتن ضربان قلب و ترشح آدرنالین می شود. در حالی که رنگ های سرد نیز موجب راز آلودگی و در برخی از مواقع نیز افسردگی می شود.

رنگهای گرم
اگر نگاهی به اطراف خود بیندازیم متوجه رنگ های متنوعی در اطراف خود خواهیم شد. در بین همه رنگ می توان رنگ گرم را هیجان انگیزترین رنگ دانست که بسیار انرژی بخش است و بیشترین گیرایی را دارد . رنگ گرم موجب بالا بردن تمرکز شما می شود و در شما شور و هیجان ایجاد می کند. اگر رنگ گرم در محیط اطراف دانش آموزان استفاده شود این امر به تمرکز هر چه بیشتر آن ها کمک می کند.
البته در استفاده از رنگ گرم نباید زیاده روی کرد به این دلیل که زیاده روی آن نتیجه منفی خواهد داشت و موجب حواس پرتی می شود. بنابراین بهتر است از ترکیب رنگ گرم و سرد در کنار هم استفاده کنید.

رنگهای سرد
رنگ های سرد برعکس رنگ های گرم از هیجان کمتری برخوردار هستند. از این نوع رنگ بیشتر در المان های جدید معماری، صنعت مد و استایل کاربرد دارد. از رنگ های گرم می توان رنگ های سبز، آبی، بنفش و یا ترکیبی از این رنگ ها را نام برد. البته رنگ های گرم در مقابل رنگ های سرد قرار دارند و برعکس آن رنگ های گرم هیجان بیشتری در انسان ایجاد می کند. البته مهم ترین رنگ سرد، رنگ آبی آسمانی و رنگ سبزی است که در طبیعت به زیبایی خودنمایی می کند.

تاثیر رنگ پرده روی روحیه افراد

تاثیر رنگ پرده بر روحیه افراد

چه فاکتورهایی باید برای انتخاب رنگ در نظر گرفت

اما اینکه در زمان انتخاب رنگ پرده باید به چه فاکتورهایی توحه داشت موضوعی است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت. از مهمترین فاکتورهایی که در انتخاب رنگ پرده باید به آن توجه داشت شامل موارد زیر است:

  • انتخاب رنگ پرده بر اساس رنگ مبلمان
    برای ایجاد یک هماهنگی بین دکوراسیون خانه بهتر است رنگ پرده با رنگ مبلمان به یک شکل باشد. هماهنگی بین رنگ پرده و مبلمان موجب زیبایی رنگ کلی دکوراسیون خانه می شود. با توجه به این نکته می توانید رنگ پرده را کمی پر رنگ تر یا کم رنگ تر از رنگ مبلمان انتخاب کنید.
  • انتخاب پرده بر اساس کاربری بودن اتاق
    یکی دیگر از فاکتورهایی که در زمان انتخاب رنگ پرده باید به آن توجه داشته باشید این است که براساس کاربری بودن رنگ اتاق نیز می توانید رنگ پرده را انتخاب کنید. برخی از اتاق ها با توجه به کاربری آنها نیاز به سکوت، هیجان و شیک بودن دارند. که باید رنگ پرده را با در وجود این موارد انتخاب کرد. البته با توجه به روانشناسی رنگ ها و همچنین کاربری بودن اتاق ها، رنگ پرده را می توان انتخاب کرد.
فاکتور های انتخاب رنگ پرده

عوامل و فاکتور انتخاب رنگ پرده

  • انتخاب پرده بر اساس رنگ دیوارها
    از تکینک های دیگری که می توان در زمان انتخاب رنگ پرده به کار برد توجه کردن به رنگ دیوارها است. شما می توانید رنگ پرده را با طرح های کاغذ دیواری هماهنگ کنید و با در نظر گرفتن طرح و رنگ کاغذدیواری، رنگ پرده را انتخاب کنید.
  • انتخاب پرده با توجه رنگ فرش
    از گذشته تا به امروز افراد رنگ پرده را با توجه به رنگ فرش انتخاب می کردند و تا به الان نیز به همین شکل است و افراد با توجه به رنگ فرش و دیگر عناصر دکوراسیون داخلی خانه، رنگ پرده را انتخاب می کنند. بنابراین اگر فرش دارای رنگ ها و طرح های متنوع است می توانید رنگ پرده را با توجه به طرح های فرش انتخاب کنید.

تاثیر رنگ‌پرده بر روی محیط

طرح و رنگ پرده ها متنوع است و هر کدام برای یک دکوراسیون داخلی خانه مناسب است. از طرفی نقش، طرح و هر رنگی که بر روی پرده قرار دارد تاثیر بسزایی بر محیط اطراف به ویژه دکوراسیون داخلی دارد. بنابراین بهتر است رنگ پرده هماهنگ با رنگ های دیگر عناصر دکوراسیون داخلی باشد. برای زیبایی پرده ها به همراه دیگر عناصر همه سعی خود را به کار ببرید تا در نهایت رنگ پرده تاثیر مثبتی بر روی محیط داشته باشد. قبل از خرید و انتخاب رنگ پارچه بهتر است همه موارد را به خوبی بررسی کنید و متناسب با رنگ دکوراسیون داخلی، رنگ پرده را انتخاب کنید.

تاثیر رنگ پرده برروی محیط

تاثیر رنگ پرده برروی محیط

سخن پایانی

پرده یکی از عناصر اصلی دکوراسیون داخلی است که به عنوان یک عنصر حذف نشدنی در المان های دکوراسیون منازل ایرانی محسوب می شود. به طور یقین یکی از موارد مهم در دکوراسیون داخلی متناسب بودن همه رنگ های عناصر داخلی است. بنابراین در زمان انتخاب رنگ پرده باید با توجه به رنگ مبلمان، رنگ عناصر دکوراسیون داخلی را انتخاب کنید. البته در روانشناسی رنگ ها، انتخاب رنگ پرده را دست کم نگیرید پس رنگ پرده ای را انتخاب کنید که نتیجه مثبتی بر روحیه افراد خانواده داشته باشد و جلوه زیباتری به دکوراسیون داخلی بدهد. شما میتوانید از پرده زبرا که دارای رنگ و طرح های مختلفی است بهره ببرید.

سوالات متداول چگونه انتخاب پرده بر روی احساسات ما تاثیر دارد

  1. رنگ گرم شامل چه رنگ هایی است؟
    رنگ های گرم شامل قرمز، زرد و نارنجی که تاثیری زیادی بر روحیه افراد دارد. و موجب برانگیخته شدن احساسات درونی افراد و گرما و عشق را بین افراد منتقل می کند.
  2. رنگ های سرد کدامند؟
    رنگ های سرد نیز شامل آبی، بنفش و سبز است که رنگ زیبای آبی آسمانی نیز در واقع یک نوع رنگ سرد به حساب می آید. این رنگ ها موجب ایجاد احساس آرامش و راحتی می شود و بر روحیه افراد تاثیر زیادی دارد.
  3. رنگ ها چه تاثیراتی بر روحیه افراد دارند؟
    رنگ ها موجب ایجاد احساسات اضطراب، خوشحالی و حس ناراحتی در فرد می شود که همه این احساسات حاصل از تاثیر رنگ ها ریشه روانشناسی رنگ ها دارد.
Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − 16 =